NAK JANA PENDAPATAN TAMBAHAN YANG LUMAYAN ? Jom Buat duit dengan Bisnes Sim Card BestMobile. KLIK SINI SEKARANG!

Masalah Keputihan-Punca Dan Cara Rawatan

Keputihan atau lelehan lendir yang keluar dari faraj wanita ada pelbagai sifatnya dan berbeza di antara seorang wanita dengan yang lain.

Keputihan biasanya berwarna jernih atau kelabu keputihan. Lazimnya, jika keputihan tiada berubah warna kekuningan atau kehijauan bermakna tiada jangkitan.

Sama juga jika keputihan bersifat berlendir dan tidak berbeku seperti susu basi atau berubah berbau hanyir, atau terdapat radang dan kegatalan pada faraj menandakan jangkitan.

Keputihan atau lendir faraj berubah akibat perubahan hormon, perubahan mental, jangkitan, ubatan, penyakit dalaman. Wanita mempunyai kitaran haid yang dipengaruhi oleh hormon.

Keputihan akan bertambah cair ketika ovulasi dan bertambah likat ketika hampir haid.

Wanita yang dalam keadaan terangsang seksualnya juga boleh menambahkan lagi keputihan yang dialaminya.

Keadaan stres mental juga boleh mengakibatkan perubahan hormon dan mengakibatkan keputihan berlebihan.

Begitu juga dengan penyakit dalaman seperti penyakit kencing manis, tiroid juga mengakibat ketidakseimbangan hormon dan cenderung kepada penyakit.

Penyakit yang paling biasa menyebabkan perubahan lendiran faraj adalah jangkitan seksual seperti Bacterial vaginosis, Candida vaginitis, Trichomonas vaginitis, Gonorea, Chlamydia atau herpes.

Setiap satu jangkitan mempunyai sifat lendiran dan bauan tertentu. Dapatkan nasihat doktor untuk memastikan bahawa keputihan itu adalah cuma lendiran faraj biasa dan bukannya disebabkan oleh jangkitan.

Jika anda aktif dalam melakukan hubungan kelamin, maka anda perlu menjalankan ujian pap smear dan pemeriksaan pelvis.

Gunakan alas seluar dalam (panty liner) untuk mengurangkan lendiran dan radang pada kemaluan. Elakkan wangian dan pencuci antiseptik kerana ini akan memudaratkan keadaan.

Ubat-ubatan untuk jangkitan adalah khusus dan ada kalanya perlu diulangi rawatannya. Suami atau pasangan seksual juga dinasihatkan untuk menjalani rawatan.

Jawapan disediakan oleh Pakar Runding Perbidanan dan Sakit Puan, Pusat Perubatan Darul Ehsan (DEMC), Shah Alam, Selangor, Dr. Fairuz A’shikin Abd. Kadir.

Masalah Keputihan? Miss V Berbau Dan Gatal-gatal? Hilangkan SEAWAL 7 HARI!! Terbukti BERKESAN!..KLIK SINI SEGERA!

Petua Yang Boleh Dicuba

Cara Pertama


1.Ambil secekak pucuk pegaga dengan akarnya sekali dan bersihkan.

2.Kemudian anda rebuslah pucuk pegaga tadi bersama 2 gelas air bersih.

3.Masukkan sedikit garam kedalam air rebusan itu.

4.Setelah mendidih ,biarkan ia sehingga sejuk.

5.Apabila air rebusan telahpun sejuk,anda tapislah air rebusan itu.

6.Minum air tersebut 2 kali sehari.

7.Amalkan sehingga masalah keputihan dan rasa gatal itu sembuh.

Cara Kedua


1.Ambil 12 helai daun sireh dan bersihkanya.

2.Kemudian anda sediakan 1 liter air suam.

3.Ramas kesemua daun sireh tadi bersama-sama air suam tadi.

4.Tapislah air tersbut.

5.Gunakan air tapisan untuk mencuci bahagian alat sulit anda.

6.Selain dapat menghilangkan rasa gatal dan bau, petua ini juga dapat merapatkan kembali bahagian alat sulit wanita.

7.Lakukan sehingga anda dapat mengatasi masalah keputihan yang dialami.

Perhatian:Petua traditional ini hanyalah alternatif untuk rawatan yang didapati dari orang-orang tua terdahulu. Bagaimanapun anda dinasihatkan berjumpa dengan doktor supaya tidak ada kesan sampingan dikemudian hari.

Masalah Keputihan? Miss V Berbau Dan Gatal-gatal? Hilangkan SEAWAL 7 HARI!! Terbukti BERKESAN!..KLIK SINI SEGERA!

Carian Popular:

  • masalah keputihan
  • punca keputihan
  • keputihan wanita
  • cara menghilangkan keputihan

Tags:

NAK JANA PENDAPATAN TAMBAHAN YANG LUMAYAN ? Jom Buat duit dengan Bisnes Sim Card BestMobile. KLIK SINI SEKARANG!

35 Responses to “Masalah Keputihan-Punca Dan Cara Rawatan”

  1. June 29, 2010

    Fazila Hj Mohd Zairy

    Hi, Saya mengalami keputihan berwarna kekuningan yang keluar sejak selepas keguguran pd bulan 4 yg lalu. Namun ia tidak begitu byk, hanya spot-spot yellow…kadang-kadang pada waktu pagi dan malam…kadang-kala menyebabkan sedikit kegatalan. Berkenaan dengan bau, sukar untuk dinyatakan kerana secara zahirnya tidak berbau, namun sekiranya diletakkan didepan hidup (kurang 1 inci dari hidung baru ada bau)…jadi apakah masalah keputihan saya ini

    [Reply]

    Harum Malam Reply:

    Suplimen Harum Malam boleh membantu masalah dalaman wanita..https://www.facebook.com/pages/Harum-Malam-Shop/764471943582761

    [Reply]

  2. July 30, 2010

    ummi ulya

    saya mengalami keputisan.. sedangkan saya belum berkhwin.. saya merasa tidk selesa.. keputihan dtg tidk menentu.. adakah ia bermasalah, atau berpenyakit.. bagai mana hendak mengatasi?

    [Reply]

  3. March 25, 2011

    nur

    saya ingin bertanya, saya mengalami keputihan yang berbau hanyir.. dan apabila nak bersama suami, cecair dari faraj tiada berbanding ngn dahulu. adakah ini disebabkan keputihan @ sebab lain menyebabkan tiada cecair keluar semasa pemanasan suami.

    [Reply]

  4. March 30, 2011

    siti,,

    saya ada masalah keputihan yg banyak dan akan keluar ketika melakukan hbungn bersama suami,, dan ianya berbau hanyir,, ape sebab2 keputihan itu berlaku,, bagaimana nak mengatasi,, adakah disebabkan kehamilan boleh menyebabkan masalah ini,, dan adakah akan menjejaskan kandungan,,,

    [Reply]

  5. July 7, 2011

    hambaALLAH

    saya ingin bertanya..isteri saya ada mengadu..selepas saya dan isteri saya bersama..keesokannya ada cecair mengalir keluar dari farajnya dan menurutnya cecair itu putih kehijauan dan ia berlarutan ke hari-hari berikutnya..ia mnyebabkan seluar dalam beliau dipenuhi cecair itu..kalau sehari dua tidak memusykilkan saya,kerana mungkin air mani yg keluar kembali ttapi ianya berlarutan hingga ke hari-hari berikutnya dan masih ada belum ada penyelesaian.perkara ini baru terjadi..saya blom brjumpa dkotr krna mahu mdptkn pndpat dn kepastian,mugkn pekara ni normal atau sbliknya..saya risau akan sesuatu yang menimpa..kenapa ini terjadi dan mengapa? adakah cara untuk menanganinya..

    [Reply]

  6. July 15, 2011

    maya

    saya selalu mengalami keputihan dan ianya berwarna kuning dan sering gatal.Adakah saya mengalami jangkitan faraj?

    [Reply]

  7. July 28, 2011

    Ai

    hi.. i’m juz 19 by this sept. i’ve been suffer from this problem 4 quite a long period.. mostly after period time.. a few days later it started to shows some liquid.. it used to be only yellowish n now i think there’s some blood in it. i’m not married n i really dunno what should i do.. does that means there’s already infection? it’s not itchy thou.. please tell me what should i do.. :(

    [Reply]

  8. August 17, 2011

    fiq

    saya ada masalah keputihan sehingga menyebabkan kegatalan yg amat sgt..saya msh lg blom berkhwin dan tidak pernah melakukan hubungan sex..kenapa ea?keputihan saya kdg2 mcm aer biasa..kdg2 ada tompok2 putih dan kdg ad lendiran pekat berwarna putih..saya sendiri x phm mengapa..plz tlg saya..risau sgt..

    [Reply]

    Aliah Reply:

    Salam,
    bagi wanita yg belum berumahtangga dan malu berjumpa Dr,kini dah ada rawatan alternatif dari herba yg boleh dilakukan sendiri dirumah tanpa keklinik.

    [Reply]

    ain Reply:

    baleh tahu rawatan alternatif mcm mana yg bule sy lakukan dirumah .

    [Reply]

  9. February 12, 2012

    mimida

    salam.saya belum berkahwin tetapi mengalami masalah keputihan.sebelum ini berwarna koko dan bertukar berwarna hijau dan keluar terlalu byk dan berbau hanyir.haid saya xdatang selama 4bulan.dan saya mengaku prnh melakukan seks .saya prgnnt test negative.dktr dh bg antibiotik n antifungal.tetap tiada prbhn.apa mslh sy sbnrny?

    [Reply]

    makhluk tuhan Reply:

    Itu tandanya puki berkulat.

    [Reply]

  10. February 5, 2013

    fitry

    salam…….
    Alhamdulilah saye terjumpe,blokm ini,saye pon mengalami masalah keputihan….awal nya saya,ta menghiraukn nya,tpi lama kelamaan…saya risau juga…karna terkadang keluar cecair putih..yg ta saya ingin kn,apa lagi ketika bersama suami….’bau hanyir yg membuat saye malu sendiri dengan suami”apa lagi dah 3 thun kami menikah,kami belum dikaruniai anak….mungkin kah karna keputihan saya ni teruk sangat ke,sampai2 saya menangis sendiri………..”tlong lah bantu saya,apa yg perlu saya buwat, dan obat apa yg mesti saya minum,,,wlpon saya selalu makan Antibiotik,tpi hanya sekejap saja………bagilah saya solusi nya.tq.

    [Reply]

    chellzan chellz Reply:

    Salam puan..
    Sya juga ada masalah keputihan sejak zaman ank dara.. alhamdulillah sejak sya mengamalkan memakan buah goji kering, keputihan sya yg teruk sudah bertahun x muncul.. sya syorkan puan mencubanya.. ibu mengandung pun boleh mengambilnya..

    [Reply]

  11. April 28, 2013

    yana

    asslamualikum, sy ade masalah keluar lendir yg pekat seperti susu basi berwarna hijau, berbau dan hanyir. dan berada di dalam vagina, apekah sebabnye? adekah sy terkene jangkitan kuman?

    [Reply]

    Harum Malam Reply:

    Suplimen Harum Malam boleh membantu masalah dalaman wanita..https://www.facebook.com/pages/Harum-Malam-Shop/764471943582761

    [Reply]

    someone Reply:

    Org pregnant boleh guna ke ??

    [Reply]

  12. December 7, 2013

    sakuuraa

    saya jga mngalami msalah keputihan ttapi x la sbegitu banyak . tetapi saya pelik , adakalanya keputihan saya itu keluar dengan tiada warna dan kadang2 pula ia keluar dengan brwarna kuning..mengapa ia terjadi ? adakah saya terkena jangkitan ?

    [Reply]

  13. January 2, 2014

    Sara

    Hi, sye remaja brusia 17 thun. Sye alami kputihan dah lama, smpai skrg xbaik2 lgi. Mcm mana nak ubatinya dgn cara yg mudah ? Betul ke sbb kputihan sye xdidatangi haid ?

    [Reply]

    Harum Malam Reply:

    Suplimen Harum Malam boleh membantu masalah dalaman wanita..https://www.facebook.com/pages/Harum-Malam-Shop/764471943582761

    [Reply]

  14. May 3, 2014

    aziza

    Boleh try pad n pantyliner lexee, pm jika berminat..100% cotton.

    [Reply]

    roslina Reply:

    Aziza cambe nk dptkn pantiliner lexee

    [Reply]

  15. May 16, 2014

    Lab

    Hi..
    Saya mengalami keputihan sejak beberapa bulan yang lalu. Sebelum ini keputihan tersebut berwarna putih jernih dan berbau. Sehari sy kena tukar panty liner beberapa kali. Selepas beberapa minggu, keadaan bertambah baik. Namun demikian, pagi ini saya mendapati keputihan saya agak pelik. Warna hijau & pekat. Lebih membentuk pejal di saluran vulva. Saya hanya dapat membersihkan salurn dengan cotton bud. Namun begitu, lendiran tersebut tidak berbau. Adakah keadaan saya disebabkan masalah hormon? Kitaran haid saya selama ini tidak normal & bulan ini saya sudah lewat 5 hari. Sy harap sy akan mendapat balasan dari pihak admin. Tq

    [Reply]

  16. June 6, 2014

    fara

    asalam..sy berumur 19 tahun.saya alami keputihan dr sek men. sya x cuba apa2 produk tkt sesetrngah produk x ok.sy mintak pendapat cik prduk apa yg ssuai, keptihan sy bwrna kekuningan dan kadang2 ia berbau :( sy harap dpt maklum blas dr admin. tQ

    [Reply]

  17. June 19, 2014

    ameli

    Assalamualaikum sy bru berumur 15 tahun.. Tapi selalu ada keluar wrna kuning, berlendir, berbau jgk.. why ye?

    [Reply]

  18. August 3, 2014

    nur

    Sy nak tya punca lendir berwrna hitam dan busuk yg sllu sy alami…..sy bru brkhwin dn haid sy pd bln lps hnya 1hri kluar drh dan diikuti lendir hitam brbau untuk 3hri.. Dan bln ni pn sma..apakh pnca2? Ataupun ini sjenis pyakit?

    [Reply]

  19. August 8, 2014

    diah

    saya dah guna sebotol harum malam tapi lendir berwarna kuning tidak juga hilang…

    [Reply]

  20. November 19, 2014

    Sheila

    Salam.. saya mengalami kputihan yg banyak trutamanya pada waktu siang ianya mmg mengganggu sya trutamanya pada wktu pejabat..adakah ianya slah satu tanda susah nk dapat anak?

    [Reply]

  21. November 20, 2014

    ain

    saya mengalami masalah vagina yg berbau dan berair berwana koko . terkadang terasa gatal . saya berasa tidak selesa kerana ia mengalir dan berbau . sy belum berkahwin , dan sy mengaku sy penah melakukan seks . sy akan bernikah tidak lama lagi . dan sy amat risau bnda ini akan menjadi lebih serious . apa yg ptt sy buat ? tq .

    [Reply]

  22. February 14, 2015

    lin

    Asalamualaikum. Sye bru 14 thun tp sye mngalami lendir mcm basi, brbau dan trdpt mcm air yg byk shingga nk dktakan gatal sgt. Hrp dpt tlong sye. Sye bru diusia yg amat muda. Adakah sye mngalami jngkitan? Atau pnyakit yg serius?. Bgaimana hndak mrawat masalah sye ini?

    [Reply]

  23. February 24, 2015

    riduan

    Knp isteri sy minum HM dia mengadu byk keputihan keluar dan gatal2… tp klu stop minum ok jer…tqvm

    [Reply]

  24. March 23, 2015

    ida

    Saya nengalami keputihan yang agak teruk. Kadang kadang gatal, kadang kadang jernih, hijau, kuning. Ada jugak yang berbau. Dan saya tidak haid hampir 8 bulan. What should i do? Saya risau memandangkan saya hampir berkahwin. Harap ada maklum balas dari pihak admin. Thank you.

    [Reply]

  25. June 3, 2015

    zulaika

    Salam..saya belom.berkahwin..tetapi tiap pagi bila saya bangun ade cecair putih berair, berbau hamis keluar dari faraj saya..rasenye bila keluar,seperti keluar darah haid..sepatotnye skarang saya period..tapi..tak period² lagii..yg keluar hanya cecair itu..apakah keputihan itu..ye???harap dibalas yee

    [Reply]

  26. June 3, 2015

    zulaika

    Salam..saya belom.berkahwin..tetapi tiap pagi bila saya bangun ade cecair putih berair, berbau hamis keluar dari faraj saya..rasenye bila keluar,seperti keluar darah haid..sepatotnye skarang saya period..tapi..tak period² lagii.dan saya mengaku pernah melakukan seks..tapi akan berkahwin tidak lama lagi..dan ini..merisaukan saya…apakah keputihan itu..ye???harap dibalas yee

    [Reply]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*